نویسندگی در بایت گیت

نحوه کار اسلحه کنسول‌های قدیمی (میکرو و NES)

شاید برای شما نیز عجیب باشد که تقنگ‌های قدیمی که در کنسول‌هایی مانند میکرو یا نینتندو استفاده می‌کردیم، چگونه کار می‌کردند؟ نحوه کار آن بسیار ساده تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

اگر از طرفداران کنسول‌های بازی قدیمی مانند نینتندو یا میکرو باشید، حتماً تا به حال بازی‌هایی که با استفاده از تفنگ‌های مخصوص و البته کمی عجیب و غریب انجام می‌شدند را بازی کرده اید. برای بسیاری از افراد نحوه کار این اسلحه تعجب برنگیز است. سوالاتی از قبیل "اسلحه آتاری چگونه کار می‌کند"، "تفنگ بازی اردک چگونه کار می‌کند" و ... برای این افراد چیز نا آشنایی نیست. ابتدا با نام این تفنگ آشنا شوید.

 

مختصری درباره این اسلحه:

نام این تفنگ جالب NES Zapper است که یکی از ابزار جانبی کنسول‌های قدیمی شرکت نینتندو (Nintendo Entertainment System یا به اختصار NES) بود و معمولاً همراه با خود کنسول خریداری می‌شد.

این تفنگ از خانواده تفنگ‌های نوری بوده و در فوریه سال ۱۹۸۴ توسط شرکت Japanese Famicom ساخته شد و سال بعد در اکتبر ۱۹۸۵ شرکت NES آن را به عنوان یک وسیله جانبی معرفی کرد. با استفاده از تفنگ Zapper بازیکن باید اهدافی که برای وی تعیین شده را از روی صفحه تلوزیون هدف قرار داده و شلیک کند.

 

نحوه کار تفنگ NES Zapper:

بسیاری از ما وقتی که با استفاده از این تفنگ بازی می‌کردیم، فکر می‌کردیم که این تفنگ مانند اسلحه‌های واقعی چیزی یه سمت تلویزیون پرتاب می‌کند و به این ترتیب هدف ما کشته می‌شود. درحالی که نحوه کار این تفنگ به این ترتیب نیست.

تفنگ Zapper فقط یک سنسور نور (Light Sensor) ساده است و چیزی به سمت تلویزیون پرتاب نمی‌کند. درواقع فقط تشخصی می‌دهد که آیا آبجکت مورد نظر ما درست مورد هدف قرار گرفته یا نه. زمانی درحال بازی کردن یک بازی با استفاده از این تفنگ هستید و ماشه را می‌کشید، تمام صفحه تلویزیون تنها به طول یک فریم (مدت بسیار کوتاهی) سیاه شده و هدف‌های ما در مربع‌های سفید نشان داده می‌شوند. برای درک بهتر، فرض کنید Duck Hunt بازی می‌کنید و درست قبل از کشیدن ماشه، تصویر روی تلویزیون مانند شکل زیر است (یعنی فریم قبل از کشیدن ماشه):

فریم قبل از کشیدن ماشه

فریم قبل از کشیدن ماشه

 

در لحظه بعد، تمام صفحه به رنگ سیاه شده و تنها قسمت‌هایی که اهداف ما (در اینجا اردک‌ها) در آن جا قرار دارند، به رنگ سفید در می‌آیند. چون ما در صفحه دو هدف داریم، پس نمی‌شود هر دوی آن‌ها را در یک فریم نشان داد این گونه مشخص نمی‌شود که ما کدام هدف را زده ایم. بجای آن، برای هر هدف یک فریم در نظر گرفته می‌شود که یکی پس از دیگری نشان داده می‌شود. مثلاً چون پرنده بالایی اولین پرنده‌ای بود که وارد بازی شده است، ابتدا فریم مربوط به آن نشان داده می‌شود (درحالی که ما پرنده پایینی را هدف گرفته ایم):

فریم مربوط به پرنده اولی (بالایی)

فریم مربوط به پرنده اولی (بالایی)

 

در این لحظه سنسور حساس به نور تفنگ وارد عمل شده و شدت نور هدف گیری شده را تعیین می‌کند. چون ما به پرنده اولی نزده ایم، هیچ اتفاقی نیفتاده و فریم بعدی نشان داده می‌شود که مربوط به پرنده دومی (پایینی) است:

فریم مربوط به پرنده دومی (پایینی)

فریم مربوط به پرنده دومی (پایینی)

 

باز هم سنسور کار خود را انجام می‌دهد ولی با این تفاوت که این بار به هدف زده ایم. چون ما در فریم دوم به هدف زده ایم یعنی پرنده دوم را نشانه گرفته بودیم و به این ترتیب کنسول متوجه می‌شود که ما کدام پرنده را واقعاً زده ایم. البته زمانی که فقط یک هدف وجود دارد تنها یک فریم نشان داده می‌شود و آن هم مربوط به همان هدف است. پس از این فرایند که مدت آن بسیار کوتاه است، در صورتی که به هدف زده باشید، فریم بعدی که خواهید دید کشته شدن اردک خواهد بود:

NES Zapper 4

فریم کشته شدن اردک

 

به این ترتیب هربار که ماشه را می‌کشید درصورتی که هدف را به درستی مورد نشانه گیری قرار داده باشید، کنسول خواهد فهمید که هدف گیری شما درست است و آبجکت مورد نظر را خواهد کشت راستی، آیا تا به حال به یک چیز سفید رنگی مثل چراغ با استفاده از این اسلحه شلیک کرده بودید؟ 😀

البته این فرایند نیازمند زمان بندی بسیار دقیق است. با توجه به این که این فناوری و زمان بندی آن بر اساس  تلویزیون‌های CRT (کاتد-ری توب) طراحی شده است، استفاده از این قابلیت در تلوزیون‌های دیجیتالی جدیدتر معمولاً ممکن نیست. دلیل آن هم این است که در تلویزیون‌های جدید سرعت نمایش فریم‌ها سریع تر است بنابراین سنسور نمی‌تواند قسمت‌های سفید رنگ را تشخیص بدهد.

نکته: دقت کنید که سنسور نور را از طریق آخرین قسمت لوله جلوی تفنگ دریافت می‌کند. بنابراین هدف گیری شما باید مانند هدف گیری با یک اسلحه واقعی باشد!

 

ساختار داخلی تفنگ:

ساختار داخلی تفنگ NES Zapper چیز پیچیده‌ای نیست. در شکل زیر قسمت‌های اصلی این اسلحه را می‌توانید مشاهده کنید:

ساختار داخلی تفنگ

ساختار داخلی تفنگ
منبع تصویر خام: laserpointerforums.com

 

همانطور که می‌بینید، فرایند تشخیص نور از طریق یک ترانزیستور نوری (فوتودیود) انجام می‌گیرد. به این صورت که در فریمی که همه صفحه به رنگ سیاه و اهداف ما به رنگ سفید در می‌آیند، نور قسمتی که به آن هدف گرفته ایم از لنز گذشته و از طریق فیلتر باریک کننده نور رد می‌شود. به این ترتیب نوری که به فوتودیود می‌رسد درصورتی که سفید باشد به معنای هدف صحیح و درصورتی که به غیر از آن باشد به معنای هدف نا صحیح تشخیص داده شده و به کنسول فرستاده می‌شود تا مورد پردازش قرار گیرد.

 

بازی‌های سازگار با تفنگ NES Zapper:

Gyromite و Duck Hunt دو مورد از پر ترفدارترین بازی‌هایی بود که با این تفنگ انجام می‌شد.

بازی Duck Hunt مخصوصاً در بین بازیکنان از بهترین بازی‌های کنسول‌های قدیمی نینتندو به شمار می‌آید. این بازی دارای دو حالت (Mode) بود که در یکی از آن‌ها بازیکن با استفاده از تفنگ مخصوص (Zapper) اردک‌های پرنده‌ای که از پشت سبزه‌ها پرواز می‌کردند را هدف گرفته و به آن‌ها شلیک می‌کرد. در هر راند بازیکن سه تیر داشته و در یک راند باید ۱۰ اردک را مورد هدف قرار بدهد.

Duck Hunt 1

 

در حالت بعدی بازیکن باید بشقاب‌هایی که پرتاب می‌شدند را هدف گرفته و بزند.

Duck Hunt 2

 

از بازی‌های سازگار با تفنگ NES Zapper می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمایت مالی از سایت

مبلغ مورد نظر:
نام:
ایمیل:
دلیل حمایت:
* فیلدهای نام، ایمیل و دلیل حمایت اختیاری اند.
* پرداخت با کمک پورتال زرین پال و با کارت‌های عضو شتاب انجام می‌پذیرد.

دیدگاه ها بسته شده است.